30 November 2014

Leucine - sumber yang bagus untuk memelihara otot





Apa Itu Leucine 

Leucine menyumbang kepada pembangunan otot.
Leucine adalah asid amino yang tidak dapat dihasilkan di dalam badan. Ia mesti diperolehi melalui makanan. Leucine dianggap sebagai branched chained amino acid ( BCAA ). Ini bermakna ia memainkan peranan penting dalam penyelenggaraan dan pembaikan otot dan mencegah pecahan protein otot semasa latihan. Makanan yang kaya dengan leucine termasuk putih telur , isolate soy protein, beras perang, kekacang dan makanan tambahan dengan leucin.

FUNGSI
Makanan tambahan Leucine dan serbuk protein dengan leucine adalah popular di kalangan atlet dan pembina badan. Produk-produk ini menghalang kerosakan otot semasa persembahan sukan dan membantu dengan pemulihan otot dan fungsi lain. Bersama-sama dengan leucine, ada dua lain-lain asid amino yang dikenali sebagai L- isoleucine dan L- valine . Asid amino juga perlu diperolehi daripada makanan , dan mereka menggalakkan pertumbuhan otot dan pemulihan otot serta memberi manfaat yang lain.


KEPENTINGAN
Leucine adalah asid amino yang terpenting, dan ia adalah yang terkuat. Ia juga dikenali sebagai nutrien terhad, kerana leucine cukup seimbang dengan asid amino yang lain bagi badan untuk mendapatkan faedah daripada pengambilan makanan anda.

MANFAAT
Leucine mempunyai banyak kegunaan, terutama bagi atlet. Leucine meningkatkan tahap tenaga badan dan membsntu minda semasa tekanan prestasi olahraga. Ia mengekalkan keseimbangan nitrogen , yang berkaitan dengan jumlah nitrogen yang diambil dalam badan dengan jumlah yang dikeluarkan. Leucine menyimpan glikogen dalam tisu otot, dan merupakan sumber kuasa yang diperlukan untuk menggerakkan otot.


Leucine KEKURANGAN
Leucine tidak boleh dibuat di dalam badan , tetapi ia mudah didapati daripada makanan. Oleh itu kekurangan leucine jarang berlaku. Kekurangan leucine dicirikan oleh perasaan keletihan, sakit kepala, pening dan kejang. Di samping itu, terdapat kelemahan otot , cepat marah, kerap jangkitan , penyembuhan luka yang perlahan dan perasaan .


Shaklee jugak turut menghasilkan produk yang kaya dengan leucine. Ia dikenali sebagai 'SHAKLEE CINCH'. 
 
Setiap kali anda minum Shaklee cinch, anda akan mendapat 24gram protin, 24 jenis vitamin dan mineral dan 6 gram serat larut. (dicadangkan diambil bersama dengan 1 sudu Shaklee Energizing Soy Protein). Ini Penting kerana protin digunakan untuk membina otot, dan ototlah menaikkan kadar mtabolisma dan juga boleh menahan kelaparan, yang mana boleh membantu mengurangkan pengambilan makanan antara waktu makan. Tidak lupa juga kepada Leucine nutrisi penting di dalam cinch untyuk keperluan tubuh kita.

Kenapa mesti cinch Shake Mix Buatan Shaklee?
  • Indeks glisemik -22 sesuai untuk penghidap kencing manis.
  • Dengan cinch Pro, campuran ekslusif protin dipertingkatkan dengan leucine, asid amino.
  • Powered by leucine untuk memelihara otot semasa anda menurunkan berat badan
  • 24g protein setiap hidangan untuk membantu anda berasa puas dan kenyang.
  • Tinggi kandungan serat. Setiap hidangan mengandungi 6gm serat.
  • Glycemic yang rendah untuk mengekalkan tahap gula darah yang normal dan mengekalkan tenaga
  • Memberikan 35% atau lebih Nilai Harian kepada 21 vitamin dan mineral penting.
  • Penggunaan soya bebas GMO
  • Cinch Shake Shaklee di Malaysia boleh didapati dalam 3 perisa, vanila, coklat dan cafe latte. Biasanya anda boleh beli mengikut citarasa anda. Kalau nak menarik lagi, boleh je gabungkan perisa tersebut, tapi perlulah mengikut kesesuaian dan sukatan diet yang bagus.
dr paula baile hamilton- shaklee weight program
PENAFIAN : Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor atau pakar perubatan bertauliah mengenai kesihatan anda


SID NO 914467
FB : mar diana
No tel : 0193250676

No comments:

Post a Comment