17 November 2014

Adakah Vitamin E Selamat?



Di dalam buku “prescription For Longevity” yang ditulis oleh Dr James Scal terdapat diskusi mengenai keselamatan Vitamin E dengan terperinci. Secara global, terdapat lebih dari 1000 laporan perubatan berkenaan keberkesanan dan keselamatan vitamin E. Kajian bertahun-tahun oleh Harvard ke atas kedua-dua lelaki dan wanita membuktikan Vitamin E mampu mengurangkan risiko penyakit jantung hamper 41% dan strok dengan 33%. Kajian juga membuat kesimpulan DOS SELAMAT adalah 3,200IU.

Garis panduan memilih Vitamin E yang terbaik dan selamat untuk dimakan:

1. Pilih Vitamin E yg bersumber semulajadi. Boleh dipastikan dengan lihat pada label. Ada huruf d kecil (d-alfa tocoferol) menunjukkan ia sumber semulajadi. Namun sebaliknya sekiranya satu huruf 'l' or 'dl' kerana ia menandakan ia sumber tiruan or kimia. Sumber semulajadi adalah lebih baik kerana ia lebih mudah diserap oleh badan berbanding sumber kimia/tiruan 

2. Cari perkataan mixed tocopherol dalam label vitamin tersebut

3. Pilih Vitamin E yang dilengkapi selenium semulajadi yang membantu tubuh kita menyerap Viatmin E, memelihara membrane sel-sel, sel darah merah dan tisu-tisu otot. Ia juga adalah penyahtoksik semulajdi logam berat raksa, cadmium dan mengukuhkan anti-oksidan dan melindungi retina.


Anda boleh cuba kalau berminat.. ..atas risiko sendiri yer.. So far yang diana amalkan adalah kapsul vitamin E jenama Shaklee.. kalau jenama lain diana tak boleh nak komen lah yer.....hihih..

Sebotol Vitamin E ada 120 kapsul..sehari makan sebijik jer. Lepas dinner tu cepat-cepat lah telan yer.

Sebotol boleh tahan sampai 4 bulan. Rugi tau tak cuba. Bukan utuk sape-sape pun. Untuk diri sendiri jugakkan. nanti kalo muka dah glowing sapa yang untung?  Anda juga. Tak gitu.

Cantik itu bukan sekadar dari luaran..tapi juga penting dari dalaman.



No comments:

Post a Comment