10 November 2014

Manfaat Vitamin Zink jangan diabaikan

Apakah Zinc itu?
Zinc adalah mineral penting yang terdapat pada hampir setiap sel. Zinc menstimulasi aktifitas kurang lebih 100 enzim, yaitu substansi yang mendukung reaksi-reaksi biokimia di dalam tubuh. Zinc diperlukan juga untuk mendukung sistem pertahanan tubuh yang baik,untuk penyembuhan luka, membantu kemampuan indera perasa dan penciuman, dan diperlukan untuk sintesis DNA. Zinc juga berguna untuk pertumbuhan tubuh yang normal dan perkembangan manusia mulai dari masa kehamilan, anak-anak dan dewasa.

Jom kita baca 17 kelebihan Zink ini. Info sharing ini saya perolehi dari sumber blog kak cery dan sedikit dari buku Nutrisi yang diana miliki.
 
1. Mengaktifkan 200 jenis enzim
Zinc berkebolehan menggabung DNA, RNA, dan protin, seterusnya merangsang regenarasi sel. Ia juga mengaktifkan lebih 200 jenis enzim di dalam tubuh kita untuk memelihara metabolism gigi dan pertumbuhan para remaja.

2. Membentuk Kolagen
Membantu pembentukan  protin dan Kolagen untuk pertumbuhan dan perkembangan kulit  kuku dan organ

3. Memperbaiki Diabetes
Membantu pengeluaran insulin, mengekalkan fungsi insulin, seterusnya memperbaiki diabetes

4. Bintik putih dikuku
Bintik putih dikuku adalah tanda defisiensi zinc, yang boleh menyebabkan depresi, lemah daya ingatan, mudah sakit, pemulihan luka yang lambat, pembengkakan prostat, anemia, lemah penglihatan atau hilang daya penglihatan

5. Mempertingkatkan Sistem Imun
Membantu pengeluaran kelenjar thymus, Kelenjat Thymus mempertingkatkan system imun dengan pengelluaran T-cells untuk menentang kanser dan menghalang infeksi penyakit.

6. Mempercepatkan pemulihan luka
Mempercepatkan pemulihan luka dalaman dan luaran pemulihan selepas pembedahan, memperbaki alergi  dan bintik dikulit. Hancurkan zink dan tabur ke atas luka untuk mempercepatkan pemulihan luka.

7. Memperbaiki  masalah prostat
Melindungi kesihatan prostat, memperbaiki  dan menyembuh benign prostatomegaly. Dan keadaan kerap kencing. Kajian menunjukkan pengambilan harian zinc dapat mengurangkan prostatomegaly / pembekakan prostat dalam kadar 70%

8. Kemampuan seks Lelaki
Pengambilan zinc untuk jangka panjang mampu memperbaiki kemampuan seks lelaki, impoten, meninggikan kiraan sperma. Zinc yang secukupnya penting untuk keupayaan seks yang bertenaga.

9. Ovulasi wanita
Wanita memerlukan zinc untuk ovulasi. Zinc juga membantu penguncupan uterus mengembalikan daya ketahanannya.

10. Memperbaiki radang kulit
Kajian menunjukkan pengmabilan zinc sebanyak  4-8 tablet akan memperbaiki daya ketahanannya.

11. Mengekalkan Deria Bau
Untuk mengekalkan deria bau yang sihat dan sensitive (rasa dan bau)

12. Pembiakan
Bagi lelaki, zink membantu dalam spermatogenesis dan pembangunan organ-organ seks. Sementara di kalangan wanita, ia membantu dalam semua fasa pembiakan, termasuk peringkat kelahiran dan penyusuan.

13. Antioksidan
Zink bertindak sebagai antioksidan dan pada dasarnya terlibat dalam beberapa tindak balas biokimia yang tegas, yang termasuk sintesis protein, fungsi enzim dan metabolisme karbohid

14. Kelesuan Kronik
Orang yang mengalami keletihan yang kronik dicadangkan untuk mengambil minyak ikan, kerana ia kaya dengan zink. Para doktor tidak mencadangkan ubat-ubatan lain yang diperlukan untuk menyembuhkan keletihan yang kronik kecuali pengambilan minyak ikan yang kaya dengan kandungan zink.

15. Botak
Botak menyebabkan kehilangan rambut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. Pemulihan yang disyorkan oleh doktor kepada orang yang mengidapinya ialah dengan pengambilan diet yang kaya dengan kandungan zink. Terdapat pelbagai kapsul yang kaya dengan zink, jadi ubat-ubatan yang kaya dengan zink akan membantu mencegah keguguran rambut

16. Kehilangan tulang: Ia adalah penyakit apabila tulang menjadi lemah dan rapuh. Zink adalah komponen hydroxyapatite iaitu garam dan membuat matriks tulang yang kuat dan keras. Oleh sebab ini, kandungan zink perlu ditambah dalam pelan diet anda untuk mengelakkan kehilangan tulang.

17. Buta Malam: Pengambilan kira-kira 150-450 mg Zink akan memperbaiki penglihatan. Jadi, adalah sentiasa dicadangkan untuk mengambil makanan seperti daging lembu, kambing, tiram, ketam kerana ia kaya dengan kandungan zink dan akan memperbaiki penglihatan mata.

 Berapa banyak zink yang anda perlukan? Sila rujuk jadual di bawah 

UMUR
LAKI-LAKI
PEREMPUAN
HAMIL
MENYUSU
0-6 bulan
2 mg*
2 mg*


7-12 bulan
3 mg
3 mg


1-3 tahun
3 mg
3 mg


4-8 tahun
5 mg
5 mg


9-13 tahun
8 mg
8 mg


14-18 tahun
11 mg
9 mg
12 mg
13 mg
19 tahun keatas
11 mg
8 mg
11 mg
12 mg
 
_____________________________________________________________

 Anda berminat nak cuba suplemen zinc dari jenama Shaklee? 
Nutrition Fact: Sebiji Zinc Shaklee membekalkan 15mg (100%) keperluan harian dan 115mg Calcium (12% daripada keperluan harian)
********PENAFIAN: Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor atau
pakar perubatan bertauliah mengenai kesihatan anda.***********



 SID NO 914467
FB : mar diana
No tel : 0193250676

No comments:

Post a Comment