24 November 2014

Pencegahan Dan Amalan-amalan untuk mengelakkan Alzheimer



Pencegahan awal
Menurut orang-orang tua, cara untuk mengelakkn dari terkena penyakit Alzheimer ialah dengan memperbanyakkan membaca & mengkali al-Quran, zikrullah serta banyak membaca buku. Nabi SAW juga ada memberi petua bahawa untuk menjauhi nyanyuk ialah dengan melazimkan istighfar 70 kali sehari.

Amalan membaca Al-Quran
Mereka yang banyak gunakan otak dalam sebarang aktiviti agar otak sentiasa berfikir dan aktif kurang terkena demensia berbanding mereka yang malas dan asyik manjakan otak. Sebab itu ramai para ustaz sarankan kita sering membaca Quran untuk aktifkan otak.

Ada yang kata dengan hanya membaca Quran setiap hari sebagai amalan dapat mengelakkan diri anda dari demensia. Tapi saya rasa baca saja tak berapa berkesan untuk latihan otak. Baca dan cuba hafal jika dijadikan sebagai aktiviti rutin adalah jauh lebih bagus.
 

Untuk lebih bagus lagi adalah dengan sering baca Quran, sering cuba hafal Quran dan sering hafal sekali dengan maknanya dan seterusnya memikirkan apa yang dikatakan untuk mendapat kefahaman Al-Quran dan diaplikasikan dalam kehidupan.

Selain daripada itu,
Apa kata anda mulakan hari ini juga untuk berjalan kaki dan keluarkan peluh selama 30 minit sehari setiap hari. Bersenam ada banyak faedahnya dan jangan banyak kasi alasan. sebaliknya cari jalan untuk buat.

Anda juga boleh mula amalkan puasa Isnin Khamis bermula sekarang dan jangan berhenti sehingga datangnya malaikat maut mencabut nyawa anda. Puasa banyak mengajar anda erti makan sekadar perlu berbanding makan walaupun tak perlu.

Selain dari itu, penyakit Alzheimer boleh dihindari dengan penjagaan kesihatan, termasuk pemakanan. Berikut adalah cadangan yang boleh diamalkan bagi mengelakkan penyakit Alzheimer: 

rawartan alternatif untuk penyakit nyanyuk


Vitamin
Fungsi
Vita-E Complex
B Complex
Lecithin
Omega Guard
Vitamin E membantu dalam pengangkutan oksigen kepada sel-sel otak.
Vitamin B12 mengelakkan ‘hilang ingatan’ dalam diri kita.
meningkatkan fungsi dan potensi otak.
DHA untuk meningkatkan daya ingatan
 


untuk sebarag pertanyaan dengan lebih jelas, tepat dan cepat boleh hubungi Diana di talian 019-3250676. Semua versi diterima pakai..dari Whastapp, telegram, mahupun SMS. Diana sedia menunggu pnggilan dari anda.

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Tq!
 


 

No comments:

Post a Comment