24 November 2014

Siapa yang lebih terdedah kepada penyakit Alzheimer@nyanyuk@dimensia



Individu yang berisiko

  • Menghidap hipertensi apabila mencecah usia 40 tahun ke atas
  • Penghidap penyakit kencing manis diabetes
  • Kurang melakukan senaman
  • Paras kolesterol yang tinggi
  • Faktor keturunan - mempunyai ahli keluarga yang menghidap penyakit ini pada usia lingkungan 50-an.
 
Para pakar ada memberikan beberapa sebab yang berkemungkinan membuatkan orang terkena masalah nyanyuk ini dan berikut adalah antara sebab-sebabnya:

Faktor umur
Risiko terkena  demensia meningkat dengan meningkatnya umur. Jarang kita dengar orang yang berumur 30 tahun ada masalah demensia. Mereka mungkin ada masalah suka lupa, tapi itu masalah lain dan bukannya demensia.

Bermula dengan umur 65 tahun, faktor terkena demensia mula tinggi. Dikatakan risiko demensia terhadap mereka yang berumur 65 tahun adalah 1 dalam 14.
Bila umur kita naik kepada 80 tahun, risikonya semakin tinggi lagi. Kemungkinan terkena demensia pada umur begitu adalah 1 dalam 5. Sebab itu mereka yang panjang umur kerap terkena demensia. Lagipun ada dalam Quran mengesahkan bahawa kita bermula daripada keadaan kanak-kanak membesar, tua dan kembali kepada keadaan seperti kanak-kanak semula.
Jika anda ada pengalaman menjaga pesakit demensia, memang nampak amat ketara sikap mereka yang berubah menjadi sebijik macam kanak-kanak. Perlu banyak bersabar dan sentiasa ingatkan diri bahawa keupayaan mereka menganalisa dan berfikir secara logik tidak seperti keupayaan anda yang muda. Layanlah mereka dengan baik dan kreatif dalam menyelami perasaan mereka.

Faktor jantina
Fakta menunjukkan bahawa orang perempuan lebih berisiko tinggi terkena demensia. Memang orang perempuan biasanya panjang umur berbanding orang lelaki, tetapi itu bukanlah fakta sebenar terjadinya keadaan begitu.

Sebab utama kenapa orang perempuan lebih berisiko terkena demensia tidak dapat diputuskan lagi dengan tepat. Kajaian masih dibuat. Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa kaum wanita kekurangan hormon oestrogen selepas mengalami menopause. Tapi tindakan menambah hormon pada mereka tidak memberikan apa-apa perubahan

Faktor genetik
Umum mengetahui faktor genetik dalam mewariskan berbagai penyakit dalam satu-satu keturunan. Jika ibu bapa anda ada rekod terkena demensia, kemungkinan anda juga bakal mengalami masalah yang sama adalah lebih tinggi berbanding mereka yang tiada.

Faktor sejarah perubatan
Sejarah perubatan juga memainkan peranan penting untuk membuatkan masalah demensia terbina. Jika anda ada masalah kencing manis, masalah darah tinggi dan juga masalah kolestro tinggi dalam darah, anda ada risiko tinggi untuk mengalami demensia.

Orang yang ada sejarah terkna strok juga ada potensi tinggi untuk mengalami masalah demensia. Malah faktor strok menyumbang risiko yang amat tinggi untuk demensia.

Orang yang mengalami tekanan dalam hidup atau mengalami kemurungan dalam waktu-waktu kehidupan zaman lalu juga berisiko tinggi untuk menghadapi masalah demensia. Namun begitu hubungan antara tekanan hidup atau kemurungan dengan demensia masih tidak jelas.

Ada yang kata tekanan hidup dan kemurungan menjadikan orang terkena demensia. Ada juga yang mengatakan disebabkan mereka ada bakat jadi demensia maka mereka mengalami kemurngan dan senang tertekan. mana satu yang betul tidak dapat dipastikan lagi.

Kalau kepala anda asyik tercedera banyak kali sepanjang hidup, anda juga berisiko tinggi untuk kena demensia. Jadi cuba ingat balik berapa kali anda terhantuk kepala sampai cedera.

Faktor persekitaran dan gaya hidup
Ini satu faktor yang sebenarnya merupakan ibu segala masalah penyakit dalam dunia ini. Persekitran yang sihat diikuti dengan gaya hidup yang sihat adalah ubat kepada segala aktiviti mengelakkan dan mencegah penyakit.

Makan tak tentu hala ikut nafsu, tak bersenam, merokok, mabuk todi, kera sumbang tak kawan dengan orang, tak ada kawan, tak bermasyarakat dengan jiran dan tak ada aktiviti ziarah menziarahi adalah gaya hidup yang boleh merosakkan dan ada bakat untuk terkena demensia.

Sikap malas menggunakan otak untuk berfikir selesaikan masalah, malas menjawab soalan terselindung, malas membaca buku atau mendapatkan dan belajar ilmu baru dan seupamanya adalah satu lagi gaya otak bebal yang boleh menjadikan anda terkena demensia.
 
sumber kredit :
 

No comments:

Post a Comment