16 September 2014

Sedapnya susu mama #Episod 10

Kenali Punca Masalah Bengkak Susu


'Bengkak Susu' bukan nama asing bagi mereka yang bergelar seorang ibu.

Mana-mana ibu yang pernah mengalami masalah Bengkak Susu ataupun Susu Tersumbat pasti tahu betapa terseksanya rasaBengkak Susu@ Susu Tersumbat ini.

Susu tersumbat  disebabkan oleh  penyempitan duktus laktiferus atau oleh kelenjer-kelenjer yang tidak di kosongkan dengan sempurna atau kerana kelainan pada puting susu. Akibatnya  payudara menjadi bengkak, keras, panas, dan kesakitan. 

Salur susu tersumbat boleh berlaku disebabkan oleh:

1.Pengosongan payudara yang tidak sempurna.
Dalam masa laktasi, terjadi peningkatan pengeluaran susu ibu yang berlebihan. Apabila bayi sudah kenyang dan selesai menyusu, payudara tidak dikosongkan degan sempurna. Oleh sebab itu masih terdapat sisa susu ibu didalam payudara tersebut. sisa terrsebut yang menyebabkan susu tersumbat.


2) Hisapan bayi yang tidak sempurna


Bila ibu tidak menyusukan bayi nya sekerap mungkin atau jika bayi tidak aktif menghisap maka akan menyebabakjan susu tersumbat. Sekurang-kurangya ibu perlu menyusuakn bayi mereka setiap 2 jam. atau mengepump setiap 2 jam sekali.

3) Posisi menyusukan bayi tidak betul. @  salah cara lekapan bayi.


Teknik yang salah dalam menyusukan bayi  boleh mengakibatkan puting susu menjadi melecet atau lebih teruk menjadi luka. rasa sakit ini menyebabakan ibu tidak mahu menyusukan bayi mereka.

4) Puting susu terbenam.


Puting susu yang terbenam akan menyulitkan bayi dalam menyusu.kerana  bayi tidak boleh menghisap puting dengan sempurna.

5) Puting susu terlalu panjang. 
Puting susu yang panjang menimbulkan kesilitan pada saat bayi menyusu kerana bayi tidak boleh menghisap areola dan merangsang sinus laktiferus untuk mengeluarkan susu ibu.akibat nya susu ibu tidak dapat dihasilkann dan mengakibatkan bengkak susu terjadi.


6) Salur susu terhimpit dengan tangan kita semasa tidur ataupun disebabkan pemakaian underwire bra

7) Stress

8) Tidak Cukup Tidur   
 

No comments:

Post a Comment