24 September 2014

sebungkus lauk paprik RM8




Sekarang ni hari-hari aku bwk bekal g opis. Tak sanggup nak harungi harga kos mkn yg semakin meningkat. Dengan gaji aku yang tak pernah naik since tahun  2009. Jadi kene amik langkah berjimat cermat. Kalo tak..baru 5hb dah rs mcm hujung bulan. Bayangkan lah ari tu kwn aku bungkus lauk paprik daging yg ciput mencecah RM8. Harga tanpa nasi. Pada aku yang bergaji kecik ni, harga Rm8 tu sangat mahal. Kadang-kadang rasa tak logik pun ada.  Tapi apa nak dikata dah zaman sekarang semua kene akur. OMG!

So ari ni pakat-pakat nak masak asam pedas ikan mambung dgn masak kicap. Masak mkn tgh hari merangkap masak untuk makan mlm sekali. Blk keje kang senang..tak yah aku nak bersilat-silat nak mask utk mkn mlm segala kann. Masa yang ade aku boleh buat kerja-kerja umah yg lain. 

Bermulalah silat menyilat di dapur. Baangun seawal kul 3.30 pg. Bangun awal tu bukan apa, nak solat isyak dulu. Mlm tdk kepenatan, tertido. La ni b nak solat isyak. Yang diluar sana  jgn ikut perangai buruk aku ni. Melambat2kan waktu solat. Say No to melambaktkan waktu solat!

Alang-alang dah bangun tak yah gatai nak tido balik. Moh menghadap labtop pulak.Sambil-sambil tu kuarkan ikan dr freezer..rendam nak kasi cair. Pastu mengadap labtop balk..sampai kul 6 pg.

Tiba-tiba dtg pulak si kecik ni..ayoyo..ni mama paling letih..kalo die yg bangun dulu. Memang kecah..mama ade 2 menu nak disiapkan…nak kejutkan kakak bgn lgk..ohh ni cabaran di awal pg. setiap hari ok. Sambal mulut membebel-bebel kejutkan arissa, smbil tu goreng ikan..blender lada. Masak nasik.

Pastu mandikna si haikal pulak. Blh pulak die menangis2 nak berkemban pulak. Kain tuala t’cabut..menangius blk.so melayan si haikal pulak. Aduhhh. Tragis mama.

lauk paprik sebungkus rm8..mahal pada aku
Budak berkemban
Tak lama pastu ‘mama, nak nek’ yg ni lgk dasat. No..no..tak cukup masa utk itu semua haikal. Im rushing! Nanti mama bwk g kedai ok. ‘dei'…senyum simpul sebut kedai.

Berjaya jugak mama siapkan menu asam pedas mama ni, bekal utk tgh hari mama pasti ikan masak kicap. Arissa pun dapat bwk bekal ari ni. 
sebungkus lauk mahal
Asam Pedas versi mama

Sebelum terlupa..air secawan..sambil tangan  mencapai Alfalfa..amik 4 bijik..telan. Jamu moden masa kini.

Jam dah pkul 7…siap membungkus semuanya..siap mencuci dapur..siap pastikan sinki kosong. Clean..br blh kuar dr dapur. Jom kite bersiap utk pegi kerja.

Kakak masuk sek agama kul 7.40pg. Moh kite ke sekolah. Kang lambat pulak. 

Bekal Mama & kakak

No comments:

Post a Comment