21 September 2014

5 sebab kalsium sangat penting untuk ibu mengandung

Sumber dipetik dari 
 koleksi pa&ma Volume 1. 2005
 
Semakin besar kandungan seorag ibu...maka semakin banyak perubahan yang akan dialaminya. Kesemua perubahan yang sedang berlaku dan akan berlaku adalah sesuatu yang normal bagi ibu hamil. Jangan dirisaukan pada perut yang membuncit atau pada payu dara yang membesar.

Persolannya mengapakah ibu hamil memerlukan sekurang-kurangnya 1000mg kalsium setiap hari?

SAKIT BELAKANG
Biasanya sakit belakang disebabkan oleh bebanan kandungan yang terpaksa ditanggungKetika duduk, berat bayi dalam kandungan membuatkan anda bersandar yang kadang kala memberi tekanan dan sendi belakang.

GUSI BERDARAH
Perubahan hormon sewaktu hamil  turut menyebabkan pertumbuhan plak pada gigi. kadang kala, pertumbuhan pulak yang terlalu banyak membuatkan gusi anda mudah berdarah. oleh yang demikian,adalah penting untuk anda memberi perhatian khusus kepada kebersihan gigi. 

KEKEJANGAN
Anda mungkin mengalami kesakitan secara tiba-tiba di bahagian kaki. Kebiasaannya kekejangan berlaku pada waktu malam.Bagi mengatasi masalah ini, anda bolehlah mengurut lembut bahagian yang kejang. Sehubungan dengan itu, amalan senaman ringan yang konsisten dapat membantu anda menghindarkan diri daripada kekejangan.

SEMBELITHormon berlebihan yang dihasilkan sepanjang kehamilan membuatkan usus tidak berfungsi dengan aktif seperti sebelum anda hamil. Adalah sesuatu yang biasa apabila fungsi usus anda menjadi kurang efisien ketika hamil. kebanyakan wanita hamil mengalami maslah sebegini terutamanya yang kurang gemar mengambil makanan berserat. Jika anda termasuk dalam golongan ini, anda perlulah memakan lebih banyak buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan berserat yang lain. selain dari tu, anda dinasihakan supaya minum lebih banyak air agar dapat membantu usus menjalankan tugasnya seperti sedia kala.

High fiber foods

PENGSAN
Bagi anda yang sellau berdiri lama dan bangun daripada tidur secara tiba-tiba, anda akan mudah pengsan. Masalah ini berlaku disebabkan oleh kekurangan darah yang dialirkan ke otak. Jika paras oksigen terlalu rendah, anda akan mudah pengsan.

KEPUTIHAN
Lelehan faraj yang dialami ketikan hamil adalah sesuatu yang biasa jika warnanya masih jernih dan putih. Namun, jika warnanya bertukar kepada kuning ataupun hijau, berbau dan menyebabkan anda merasa sakit, ini mungkin disebabkan oleh jangkitan tertentu. jadi anda perlu dapatkan rawatan doktor untuk mengatasi yang anda alami.

 
Kesimpulannya
Kelima-lima masalah di atas adalah perkara lumrah yang akan ditempuh oleh seorang yang bergelar seorang ibu.

Bagi ibu-ibu yang menghidapai masalah tersebut, Ostematrix ada jawapannya. 'Sentiasa Selamat, Sentiasa Berkesan, Sentiasa Semulajadi'

Dapatkan Ostematix Anda!

ibu mengandung memerulakn 1000mg kasium per day

No comments:

Post a Comment