11 November 2014

TIP mengawal penyakit kencing manis



Makan Ikan 

Ikan mengandungi asid lemak omega 3 yang tinggi yang amat baik untuk mencegah penyakit diabetis dan membantu pesakit diabetis untuk mengawal paras glukosa darah dengan lebih baik. Menurut kajian yang dijalankan oleh Dr Sven Ebbeson dari University of Virginia, USA yang mengkaji kesan omega 3 kepada penduduk Alaska yang hampir mengidap diabetis (prediabetics).

Kesimpulan dari kajian beliau menunjukkan bahawa omega 3 boleh mencegah seseorang mendapat diabetis sepenuhnya dan membantu mengawal paras glukosa dalam darah dengan lebih baik. 

Ikan salmon adalah diantara ikan yang kaya dengan omega 3 termasuk juga ikan-ikan tempatan di Malaysia seperti tenggiri, kembong, ikan merah, jenahak dan sebagainya.


ikan salmon kaya dengan omega-3



Pemakanan sihat faktor utama untuk membendung diabetes. Berikut beberapa tip yang boleh kita ikuti sebagai cara untuk makan secara sihat dan mengawal serta mengelak diabetes di peringkat awal.

1. Ambil makanan berserat tinggi

Kita boleh mengamalkan makan makanan seperti oat, beras perang, roti serat penuh (wholegrain) dan pelbagai makanan berserat tinggi yang ada di pasaran sekarang.

Menurut kajian Harvard School of Medicine, pemakanan tinggi dengan serat akan menurunkan risiko mendapat penyakit diabetes antara 35 hingga 42 peratus.

Contohnya, makanan oat (oatmeal) yang sangat tinggi kandungan serat boleh larut yang akan membantu melambatkan penyerapan glukosa dalam usus dan ini membantu mengawal paras gula yang lebih baik, terutama pesakit diabetes. Ia juga akan menurunkan paras kolesterol, mencegah sembelit dan membantu menurunkan berat badan secara tidak langsung.


2. Makan banyak kekacang

Makan kekacang seperti kacang ginjal, kacang pis dan kacang kuda adalah rendah lemak dan tinggi protin sihat. Ia juga tinggi dengan serat boleh larut yang boleh menstabilkan paras gula dalam darah. Kandungan protinnya juga baik dan menjadi alternatif kepada sumber protin lain seperti daging lembu dan kambing yang tinggi dengan lemak tepu.

Jenis kacang seperti almond, pistachio, gajus, macademia, kacang tanah dan kuaci juga baik untuk dijadikan makanan ‘snek’ di waktu santai.

Kacang almond yang tidak bergaram adalah sumber baik tinggi protin dan karbohidrat sihat di samping lemak mono tak tepu (monounsaturated) yang berfaedah untuk mengurangkan kolesterol serta risiko sakit jantung. Lemak baik dalam kacang almond juga membantu menstabilkan paras glukosa dalam darah dengan melambatkan penyerapan glukosa secara beransur-ansur dalam usus.

Kajian besar dijalankan di Universiti Harvard mengenai pengambilan kacang almond merumuskan, pengambilan makanan yang kaya dengan magnesium seperti almond, kuaci biji labu dan bayam akan mengurangkan risiko mendapat penyakit diabetes sehingga 33 peratus.

Jadikan makan ‘snek’ harian kita dalam bentuk kekacang yang pelbagai di pasaran dan elak ‘snek’ atau jajan yang kaya dengan karbohidrat seperti kerepek kentang, kerepek ubi dan keropok.


3. Makan ikan

Ikan mengandungi asid lemak Omega 3 yang tinggi dan sangat baik untuk mencegah penyakit diabetes dan membantu pesakit mengawal paras glukosa darah dengan lebih baik. Dr Sven Ebbeson dari University of Virginia, Amerika Syarikat pernah mengkaji kesan Omega 3 kepada penduduk Alaska yang hampir menghidap diabetes (prediabetics).

Kesimpulan kajian beliau menunjukkan, Omega 3 mampu mencegah diabetes sepenuhnya dan membantu mengawal paras glukosa dalam darah dengan lebih baik. Ikan salmon kaya dengan Omega 3 selain ikan tempatan di Malaysia seperti tenggiri, kembong, ikan merah dan jenahak.


4. Makan lebih sayur-sayuran

Sayur-sayuran kaya dengan serat, vitamin dan mineral. Mengambil lebih banyak sayur-sayuran dalam pemakanan seharian membantu mengawal paras glukosa darah dengan lebih baik dan mampu mencegah diabetes. Sayur-sayuran sama ada dimasak atau diambil sebagai ulam antara cara terbaik mencegah diabetes.

Kajian dilaporkan dalam The Journal of Nutrition pada 2003 menunjukkan sayuran yang pahit iaitu peria (momordica charantia) mampu mengawal diabetes kerana ia mengandungi sebatian polipeptidep dan alkaloid yang pahit. Begitu juga ulam yang pahit seperti petai didapati boleh memberi kesan serupa.


5. Makan lebih buah-buahan

Buah-buahan penting sebagai sumber serat dan vitamin. Buah-buahan biasanya enak dimakan, oleh itu lebih mudah bagi kita amalkan sebagai rutin pemakanan sihat. Makan lebih buah-buahan ‘rangup’ seperti jambu batu, epal, pear dan kedondong.

Kurangkan buah-buahan yang tinggi gula dan rendah seratnya seperti durian, rambutan dan manggis. Lebihkan makan buah-buahan tempatan seperti betik, mangga, tembikai susu, limau bali, limau manis, duku, langsat, dokong dan pisang. Jadikan buah-buahan sebagai makanan ‘snek’ harian kita dan makan buah setiap kali kita makan sama ada sarapan, makan tengah hari dan makan malam.


No comments:

Post a Comment