24 November 2014

pesan ustaz



Diana teringin nak konsgi satu cerita. Ini bukan cerita pasal vitamin yer…Ini cerita pasal amalan rohani yang akan diperhitungkan dikemudian hari.

Diana dengar cerita ni dari umah jer. Kuliah subuh yang disampaikan oleh seorg ustaz. Rumah Diana ni dekat dengan masjid..jadik hari-hari bila bukak pintu dapur..dah blh dengar kuliah-kuliah subuh ni. Sambil buat sarapan pagi, boleh dgr kuliah subuh. Best kannn

The topic was ‘Peliharalah Solat kita’. Bila cakap  pelihara solat ni, perkara utama yang Diana piker..yang Diana rasa..’Solatlah bila dah tiba masuk waktu, kata lainnya..jangan lewat2kan solat.

Tapi sangkaanku meleset. ‘Pelihara solat ni ialah, sejauh mana kite baiki solat kita, sejauh mana kite baiki baiki bacaan dalam solat kite, sejauh mana kita pahamkan maksud setiap bacan dalam solat kita. Sejauh mana kite paham dan betulkan setiap rukun dalam solat kita.
 
Adakah kite mahu, bila kita sudah berusia 50 tahun…tetapi bersolat mcm budak yang berusia 7 tahun. Ni bukan Diana yang cakap..tapi ustaz tu pesan. 

Diana bukan seorang pakar agama, tetapi Diana sekadar ingin berkongsi dengan sedikit ilmu yang Diana perolehi. Sekian.

Peringatan untuk diri sendiri. 


No comments:

Post a Comment