05 December 2014

Khasiat utama Vitamin C




manfaat utama vitamin c
Mencantikkan kulit - Pengambilan Vitamin  C setiap hari dapat membantu anda mendapatkan kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukkan pigmentasi. Pigmen adalah penyebab utama pembentukan jeragat.

Membentuk Kolagen - Merangsang pembentukan Kolagen . kolagen adalh sebatian asas otot, tisu, gusi rangka, dan tulang rawan. Oleh itu ianya mampu mempertingkatkan kedut dan menghalang otot menjadi lembik.


Penelitian lain menyatakan  bahawa vitamin C juga berfungsi sebagai antioksidan yang dapat mencegah terjadinya lemak tepu yang boleh membentuk peroksida yang berbahaya bagi tubuh sekaligus mengganggu sistem kardiovaskular (pencetus penyakit darah tinggi, jantung koroner, stroke, dan lain-lain). Ini bermanfaat untuk merangsang pembentukan kolagen yang berfungsi memperkuat kulit, tulang rawan, tendon, dan dinding pembuluh darah. Kolagen yang terkandung di dalamnya dapat membantu merangsang proses keremajaan sel kulit, sehingga membantu mencegah penuaan ini dan mengatasi berbagai masalah kulit
 
Memperbaiki simptom Pendarahan - Kekurangan Vita C adalah penyebab gusi berdarah, lebam dikulit, lambat pulih dari kecederaan, kulit kering, ruam dan kulit kasar.


Peningkatan Sistem Imun - Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, megukuhkan sistem imun, peningkatan pemulihan alergi hidung, kulit dan asthma, dan juga mengurangkan simptom selsema.

Ketika sihat, anda memiliki sekitar satu triliun sel-sel darah putih dalam tubuh. Ketika sakit, tubuh akan mengeluarkan  berjuta-juta sel darah putih lebih setiap jam untuk melawan penyakit.

Semua sel-sel tersebut  memerlukan banyak vitamin C untuk bekerja dengan baik. pengambilan vitamin C lebih banyak dari waktu biasa akan membantu meningkatkan sistem imun badan kita.

Memperbaiki Insomnia - Ia dapat memperbaiki insomnia, stress dan masalah keresahan.

Mengekalkan Kolesterol Sihat - Ia dapat mengurangkan kolesterol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghalan pendarahan dalam hidung, pendarahan serebral dan skurvi.

Menurut dari hasil kajian menunjukkan bahawa orang yang biasa mengambil vitamin C pada dos yang tinggi memiliki kadar kolesterol yang rendah. Mereka juga memiliki kadar kolesterol LDL rendah (kolesterol jahat) dan kolesterol HDL yang lebih tinggi (kolesterol baik). 
Sekiranya jumlah kolesterol anda tinggi, bagaimanakah  anda dapat menurunkannya dengan mengambil vitamin C?

Jika kadar kolesterol Anda tinggi (di atas 220 mg/Dl, namun di bawah 240 mg/Dl), pengambilan suplemen vitamin C bersama dengan diet rendah lemak, olahraga, dan penurunan berat badan, dapat menurunkan kadar kolesterol. Jika kolesterol anda di atas 240 mg/Dl, dan anda sudah mula mengambil ubat-ubatan untuk menurunkan kadar kolesterol, dapatkan nasihat doktor sebelum mencuba pengambilan vitamin C pada dos tinggi. 

Penyembuhan Luka - Salah satu tanda penyakit kudis adalah luka yang tidak dapat disembuhkan atau luka lama yang muncul kembali. Oleh kerana itu anda memerlukan vitamin C untuk membuat kolagen, yang akan memperbaiki sel-sel dan menyembuhkan luka. pengambilan ekstra Vitamin C akan membantu anda lebih cepat sembuh jika anda memiliki luka, patah tulang, mahupun kulit terbakar.kadar vitamin C anda mungkin akan menurun selepas menjalani pembedahan. Oleh hal yang demikian untuk  melawan infeksi, anda digalakkan untuk mengambil 1.000 mg sehari sekurang-kurangnya dua minggu sebelum pembedahan dan empat minggu setelah pembedahan.



Menyembuhkan selsema dengan lebih cepat
Adakah Vitamin C dapat mencegah kita dari kembung, selsema, bronkitis, atau pneumonia? "Tidak"
Adakah vitamin C dapat membantu menyembuhkan lebih cepat dari masuk angin, selsema, bronkhitis atau pneumonia? "Ya"
 
 Jika anda sihat dan mengambil 1.000 hingga 2.000 mg ekstra vitamin C, gejala selsema, demam, atau masuk angin tadi mungkin keadaan anda tidak akan terlalu teruk  dan anda pasti sembuh lebih cepat. 

Bagi warga tua, semakin banyak pengambilan  Vitamin C semakin baik untuk kesihatan yang optyimum.

Pengambilan vitamin C 1000 mg sehari akan meningkatkan sistem imun  tubuh badan anda.


Buktinya : sebelum ni anak diana si Haikal tu selalu selsema, selalu demam. Asyik meleleh je hidung dia. Setelah berbotol-botol Haikal makan Vitamin C, alhamdulilah...sekarang dah jarang-jarang demam. Berkat Penangan Vitamin C brand Shaklee. hihiii....  

No comments:

Post a Comment