05 December 2014

Apakah sumber makanan yg kaya dgn VITAMIN C?

Buah-buahan di bawah boleh  dijadikan alternatif sumber vitamin C.


Buah Jambu batu
Kandungan vitamin C dalam jambu biji hampir 2 kali ganda dari Orange. Dalam 100 gram buah jambu biji mengandung 108 mg vitamin C. Buah jambu biji berkhasiat untuk mengubati gangguan perut seperti cirit birit.



Buah Oren
Sebiji oren  menyediakan 50 sampai 70 mg vitamin C, setara dengan keperluan harian vitamin C anda. Oren juga merupakan sumber serat, folat, serta antioksidan, vitamin dan mineral lainnya.  


Buah Epal
Kandungan vitamin C dalam 100 gram buah Epal adalah 5 mg. Epal juga kaya akan flavonoid antioksidan yang mengurangi risiko penyakit jantung, stroke dan kanker. Sebiji epal memiliki sekitar 80 kalori.
Delima
Sebiji buah delima menyediakan 40%  keperluan vitamin C harian anda. Delima juga mengandungi folat, serat, kalium, niasin, vitamin A dan E. Antosianidin dalam delima memiliki sifat antioksidan dan anti-inflamasi, yang menurunkan kolesterol dan tekanan darah, melindungi gigi, mencegah osteoartritis, alzheimer, kanker payudara, leukemia, kanser paru dan kanserr prostat.


Buah Kiwi

Buah kiwi mengandung dua kali vitamin C daripada Oren. Selain mengandungi banyak vitamin C, buah kiwi merupakan sumber magnesium, kalium, vitamin A dan E.


Buah Anggur
Buah anggur memiliki kandungan vitamin c yang lumayan, yaitu 10,8 mg tiap 100 gramnya. Anggur merah juga mengandung zat besi, kalium, serat dan antioksidan lain yang banyak.

Stawberi
Stawberi membantu anda mengendalikan diabetes  dan mencegah penyakit jantung. stawberi juga merupakan sumber vitamin C dan antioksidan. Dalam satu bahagian  buah stawberib 147 gram, mengandungi 86.5 mg vitamin C.
Betik
Betik menyediakan banyak vitamin C, folat dan karotenoid. PBetik  merupakan satu-satunya sumber papain, enzim pencernaan alami yang membantu mencerna protein. Dalam 150 gram buah betik mengandungi vitamin C sebanyak 90 mg.

Durian Belanda
Durian Belanda adalah buah yang kaya vitamin dan serat. Setengah buah durian belanda  sudah cukup untuk memenuhi seluruh kebperluan vitamin C dan setengah keperluan  serat harian anda. Vitamin C merupakan antioksidan yang sangat baik untuk meningkatkan sistem imun badan dan memperlambat penuaan. Serat sangat baik untuk membantu pencernaan dan detoksifikasi. Buah durian belanda juga mengandung fosfor dan kalsium, dua mineral penting untuk pembentukan massa tulang dan mencegah osteoporosis.

Mangga
Sebijik  buah mangga rata-rata mengandung 60 mg vitamin C, yang sama dengan jumlah harian yang disarankan. Antioksidan dalam mangga membantu mencegah artritis, mempercepat penyembuhan luka dan sangat baik untuk sistem kekebalan tubuh.
Tomato
Tomato adalah sumber vitamin C dan likopen, salah satu karotenoid terkuat yang bertindak sebagai antioksidan. Dalam satu buah tomato ukuran kecil boleh  mengandungi vitamin C sebanyak 23 mg.

Selain buah-buahan di atas, masih banyak lagi buah yang mengandung vitamin C seperti pisang, tembikai,laici, nangka, dan nanas. 

Sayur-sayuran yang banyak membekalkan sumber vitamin c seperti 


No comments:

Post a Comment