09 December 2014

VITAMIN UNTUK PENYUSUAN

"saya dah makan suppliment tetapi kenapa susu tak banyak pun?"
Diana pun selalu dengar orang 'complain' macam tu. Konsep penyusuan ini terlalu luas. Banyak faktor yang perlu dikaji. Konsep menyalahkan 100% suupliment@vitamin adalah tidak benar sama sekali. 

Berdasarkan pengalaman sendiri, Diana mula makan Vitamin khas untuk penyusuan ni  bermula umur  Amar Haikal  4 bulan. kenapa Diana amik Suppliment? Faktor utama Diana nak dapatkan nutirisi secukupnya. Kerana Diana tak mengamaklan pemakanan yang seimbang. Tapi tak sangka pulak susu jadi meriah sangat. Alhamdulilah memang susu banyak. Tetapi harus diingat, pengambilan Vitamin bukan bertujuan nak banyakkan susu semata-mata. Tanpa perlu berbuat apa-apa. Vitamin ini bertujuan  supaya ibu ,mendapat kesihatan yang optimum. Bila si ibu bertenaga, tak stress, lebih tenang, susu mudah dihasilkan. Konsep demand & supply sangat relevant dan diperlukan. Jangan sesekali skip mengepump. JANGAN. Rugi Besar. Cuba sedaya upaya susun jadual untuk mengepum. Amalkan pemakanan yang seimbang dan Sihat. 

Apakah khasiat Vitamin penyusuan yang Diana amalkan.

Energizing Soy Protein - Membantu penghasilan sel baru yang sihat dan memperbaiki sel yang rosak. Esp mengandungi protein dan kalsium dan komposisi utama susu ibu ialah protein dan kalsium. 





Vitalea - multivitamin yang lengkap denagn zat besi. Membantu ibu sihat dan tiada masalah rendah Hb. Anak juga dapat membesar dengan sihat apabila si ibu mengamalkan pengambilan multivitain tersebut.

B-compleks - Memberi ibu kesihatan yang optimum, mencantikkan kulit,membantu menstabilkan perasaan dari tekanan dan perlu untuk pembesaran bayi kerana B complex perlu untuk membina sel darah merah.

Vitamin C - Ia juga dikenali vitamin yang mencegah kemurungan dan bagus untuk kulit si ibu dan bayi. Membantu meningkatkan imun sistem badan.

Ostematrix - Membantu mengurangkan risiko osteoporasis dikalangan ibu yang melahirkan dan menyusukan anak.Untuk melegakan sakit belaknag, lenguh-lenguh badan serta sakit urat.

Alfalfa - terkenal sebagai milk booster kerana ia membantu mempercepatkan penghasilan susu ibu.Ia juga vitamin kecantikan dan merupakan jamu moden masa kini untuk wanita. 

Suatu ketika dahulu Diana pernah menyimpan stok ebm macam ni. Seronok nengok Susu EBM yang banyak macam ni. (credit to :picture Baitil Ummil). Gambar sendiri dah terdelete.




No comments:

Post a Comment