10 December 2014

Apa itu bioflavonoid?

Dr Bruce Miller dalam bukunya yang bertajuk "Five Basic" pun ada menyebut, panduan memilih vitamin C ialah yang mengandungi Bioflavonoids yang seimbang dengan vitamin C. Setiap 500mg vitamin C perlulah mengandungi 120mg bioflavonoids.
Apa Itu Bioflavonoid?
Bioflavonoid juga dikenali sebagai vitamin P , Ia tidak  termasuk kumpulan vitamin tetapi sering disebut vitamin untuk memudahkan mengkategorikan nutrien yang terkandung di dalamnya . Istilah bioflavonoid merujuk kepada beberapa jenis zat seperti hesperin , hesperidin , eriodictyol , quercetin , quercertrin , rutin , myricetin , apigenin , luteolin , catechin , citrin , luteolin , dan flavonoid lain . Nutrien ini tidak boleh dihasilkan oleh badan tetapi didapati dari makanan .
Apa Manfaat Bioflavonoid?
Bioflavonoid berfungsi secara berkesan bersama vitamin C malalui mutualisma . Bioflavonoid membantu fungsi vitamin C tersebut. sebaliknya bioflavonoid selalu bekerjasama dengan vitamin C. Bioflavonoids , mempunyai peranan penting dalam menjaga kekuatan urat kapilari dan menetapkan permeabilitasnya . Bioflavonoid membantu vitamin C dalam menjaga collagen ( pelekat antar sel ) agar tetap dalam keadaan sihat , membantu penyerapan dan penggunaan vitamin C , mencegah kerosakan vitamin C kerana pengoksidaan , mengurangkan tekanan darah tinggi , mengurangkan pendarahan , mencegah kerosakan kapilari dan rangkaian penghubung , dan membentuk penghalang pelindung terhadap jangkitan 

Bioflavonoid berkesan digunakan dalam rawatan kecederaan sukan kerana mempunyai kesan menehilangkan rasa sakit.Zat ini juga boleh digunakan untuk menghilangkan kesakitan dikaki dan sepanjang punggung dan boleh mengurangkan gejala-gejala pendarahan jangka panjang, serum,kalsium rendah dan penyakit herpes rongga mulut. (oral herpes)
Apakah bahan makanan yang Mengandung Bioflavonoid?

Bioflavonoid banyak terdapat pada bahan putih tepat di bawah kulit buah citrus. Dan juga terdapat dalam lada, anggur, bawang-bawang,berry, teh hijau,aprikot, brokoli.

Tahukah Anda?
Setiap tablet sustained Release Vita-C mengandungi 120mg bioflavonoid (25% dari bioflavonoid, diekstrak dari kulit buah) yang juga dikenali sebagai Vitamin C Complex. Ia mempunyai kemampuan meningkatkan keberkesanan vitamin C di dalam tubuh kita, melegakan inflamasi, menentang infeksi bakteria dan radikal bebas.

sebab tu Diana pilih Susutained Release Vit C jenama Shaklee. Disamping Selamat dan betul-betul berkesan.

No comments:

Post a Comment