27 October 2014

Obes dan gemuk "kami serupa"



Obes bukan untuk golongan kanak-kanak sahaja. Malahan golongan dewasa pun mengalami dunia OBES. atau kata lainnya GEMUK.

Secara amnya, obesiti merupakan pengumpulan lemak berlebihan yang menimbun di dalam badan seseorang. Obesiti kini dianggap sebagai satu penyakit dan terjadi apabila tisu-tisu lemak menjadi keterlaluan. Lebih teruk lagi, obesiti boleh mengganggu dan mencederakan organ-organ badan dan seterusnya akan menyebabkan masalah kesihatan yang serius. Selain daripada mengehadkan kegiatan fizikal dan sosial, jangka hayat penghidapnya juga semakin pendek.

Gemuk boleh dibahagikan kepada 4 jenis. Jom kita kenali jenis-jenis gemuk ni satu persatu :

1- Jenis Gemuk Air

Kategori ini disebabkan badan menyimpan kapasiti air yang tidak diperlukan oleh tubuh. Biasanya badan akan menggelambir dan lembik oleh kerana air yang berlebihan tadi. Seperti perumpamaan, bayangkan sebiji belon ada isikan dengan air, kemudian anda ramas-ramaskan… Begitulah keadaannya badan kita kalau kita kategori gemuk air. Orang yang gemuk air juga lebih cepat letih dan mengah apabila melakukan aktiviti harian. Dan kalau timbang berat waktu pagi dan malam, akan ada perubahan 1-2 kg kurang atau lebih. Itu maknanya terdapat lebihan gumpalan air dalam badan. Kebanyakan yang mengalami gemuk air ni, anak dara baru kahwin ataupun ibu-ibu lepas bersalin. Biasanya tak susah sangat berat nak turun.

2- Jenis Gemuk Angin

Gemuk angin ni lebih kurang sama keadaannya macam gemuk air. Badan pun macam lembik-lembik bila dipicit. Tapi, selalu sendawa, perut kerap terasa sebu, mudah pening, loya dan lagi satu kerap kentut… Alamak, yang ni kena jaga-jaga sikit. Jangan boom kat orang belakang sudah…hehe… Kategori yang ni pun agak mudah nak turun beratnya kalau kena caranya.

3- Jenis Gemuk Lemak

Gemuk lemak boleh diumpamakan seperti kita masukkan bancuhan tepung dengan sedikit air ke dalam belon. Kemudian ramas-ramaskan belon tu. Begitulah keadaannya badan kita kalau kita gemuk lemak. Dan ada juga saya pernah terbaca, yang orang kategori gemuk lemak ni sering berlaku kepada mereka yang mempunyai bentuk badan jenis bentuk epal.

Bentuk Epal vs. Bentuk Pear

4- Jenis Gemuk Daging

Kategori gemuk daging biasanya badan berasa berat dan pejal. Gemuk lemak terjadi kerana disebabkan masalah kegemukan yang terlalu lama terjadi contohnya dari kecil lagi memang badan jenis tembam dan debab. Cara nak check, cuba pegang lengan tangan, lepas tu kalau rasa solid, pejal, tak menggeleber, itu boleh dikategorikan dalam gemuk daging. Kalau kategori ni, proses mengurangkan berat badan agak sukar kerana lemak sudah bergumpal dengan daging. Namun, tetap ada caranya. Dan InsyaAllah berkesan.

Dah tahu korang jenis gemuk yang mana? Kalau dah tahu, baguslah. Lebih mudah untuk kita mengenalpasti apa tindakan seterusnya yang perlu kita ambil dalam usaha untuk mengurangkan berat dan semestinya untuk mengurangkan ukuran inci di badan. Apa pun jenis gemuk anda, berusahalah sebaik mungkin untuk mengurangkan kegemukan badan kita.


Diana ade cerita pasal cite gemuk debab ni. 

Pertama : Kisah sepupu Diana.

katanya beriya-iya nak selim macam diana. katanya lagi jeles ngk diana yang dari anak dara, ke anak no 1, ke anak no 2, badan tetap slim. Hihihi... dari anak dara sampai skrg umur dah 32 tahun berat tak pernah cecah 45kg..paling gemuk dulu 43kg. Sekarang average 41kg. Melidi jer. Hakikatnya semua org khusunya wanita takutkan akan GEMUK. Tetapi tak semua wanita inginkan kesuungguhan dalam menguruskan badan mereka.

Sambung cita balik. 

Memandangkan sepupu diana nak sangat  kecikkan badan, Diana cadangkan dia cuba SHKLEE. The konsep is simple, 3B. Yang penting selamat dan berkesan.
Start Jun 2014 dia consume, baru-baru ni mampu tersenyum lebar. Sekarang ni proses nak mengempiskan perut pulak.



Kedua :Kisah kawan alam maya pulak ( Intai baizura Abdul rahman)

Assalamualaikum dan selamat pagi..
Salam maal Hijrah.. Azam baru.. Semangat Baru.. In Shaa Allah..
Dulu2.. sblm berjumpa dan berkenalan dgn Shaklee.. tak kiralah setiap tahun baru islam mahupun tahun baru calender kuda2..
Saya akan masukkan azam nak kurus dalam senarai saya.. hikhikhik
Mula cari Incik Google mencari produk2.. tak kira dari segi makanan mahupun pemakaian..
Digambar ini antara produk2 yang saya gunakan.. Sehinggalah satu hari.. saya ditegur dgn staff saya (lebih usia dari saya) "sengsaranya aku tgk ko ni Intan.. nak kurus punya pasal.. pakai itu..makan ini.. rasanya badan begitu juga"
Pang!! rasa macam kene panampar.. Dalam hati saya cakap.. jaga appraisal ko ujung tahun ni.. huhuhu
Balik rumah.. tgk dpn cermin.. ada betulnya juga ape yg akak tu cakap..
Malam tu juga.. terus cari incik Google..
Search lagi.. jumpa testimoni Shaklee..
Dalam hati cakap.. boleh percaya ke??
Cuba dulu la.. dan hasilnya..

Tttaaarrraaaa.. tqvm SHAKLEE.. it's really work..



_____________________________________________________________
  • Diana  sentiasa menyediakan Konsultansi secara percuma untuk anda
  • Diana menyediakan Free delivery terutama bagi mereka yang duduk disekitar Lembah Klang, terutama yang duduk area Sentul, Gombak, Wangsa Maju dan Padang Balang.
Khas untuk mereka di alam maya jangn lupa boleh add diana di FB : Mar diana
Kkas untuk mereka di alam maya jangan lupa boleh email diana di : mardianaabudarin@gmail.com
Kkas untuk mereka yg HP sentiasa ditangan blh whatsapp diana di no : 019-3250676
Khas untuk mereka yang ingin jumpa diana secara face to face  jumpa diana di : Kg Pdg Balang, KL


Diana Pengedar sah Shaklee anda (SID NO 914467)

_______________________________________________________________

PENAFIAN: Untuk pengetahuan sahaja. Sila dapatkan nasihat doktor atau
pakar perubatan bertauliah mengenai kesihatan anda.
Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.


No comments:

Post a Comment