23 October 2014

ubat dan suppliment serupa ke?

Suatu masa dahulu..Diana pernah menafikan kepentingan suppliment ni. Pada Diana suppliment dan ubat adalah SAMA FUNGSINYA.

Dan sekeras-kerasnya masa tu Diana selalu beranggapan, nak buat apa makan or amik  suppliment, Aku ni dah cukup sihat, tak da apa-apa masalah kesihatan pun. I'm healhty person. Masa tu buta dan dah tak paham konsep suppliment ni.

Tetapi takdir tuhan menemukan Diana dengan suppliment. Untuk pertama kalinya google suppliment nak banykkan susu badan. Asal google soheh jumpe 'set banyakkn susu badan', milk booster untuk yg breastfeed...set budget nak banyakkan susu...yg peliknya semua keluar produk shaklee. Hebat sgt ker..Produk Shaklee ni. Bermula dari episod itu Diana mengenali Suppliment. dan of course Shaklee's produk.

Sudah jatuh ditimpa tangga, selepas diana amik suppliment utk banyakkn susu, diana diserang sakit belakng yang teruk. tak tahu mcm mana nak terangkan kesakitan dan kengiluan itu. Diana tak pkir panjang pun, diana harus amik suppliment for kalsium. NGK! orang yang sihat jarang-jarang sakit pun akn skit jika kekurangan vitamin. Diana memang tak pernah makan ubat to release sakit belakang ni. Alhamdulilah..setelah 2 tahun amik kalsium even sebijik sehari, Rs sakit tu dah lm berlalu.

Suppliment bukan seperti ubat. Bila Sakit baru mkn. tak sakit tak payah makan. Bila sakit hilang..esok-esok sakit menyerang semula.

Kadang-kadang kite kene ubah tanggapan mahupun MIND SET kita. Suppliment bukan ubat.

Teringat satu perkongsian cerita  dari kwn diana.

credit to : cik imm untuk perkongsian hebat ini.

"Sebagai manusia kita perlu makanan untuk terus hidup. Kita makan nasi, siakap 3 rasa, ayam goreng kunyit, sotong celup tepung, tomyam campur, sayur kailan ikan masin, sambal belacan, bubur pulut hitam, air sirap limau, hamboiiii x habis nak list.

Makanan yang kita makan ni lah yang bekalkan tenaga kita untuk buat aktiviti harian.Nak berjalan, nak basuh baju, nak masak, nak tengok tv, nak baca buku, nak update blog, nak scroll newsfeed facebook, even nak kelipkan mata pun perlu tenaga.

Bila tenaga dari makanan tu dah habis, kita pun rasa penat, letih dan lapar, jadi kita makan lagi kan? Apa akan jadi kalau kite x makan? Kita pun jadi makin penat, makin letih, last2 mati kebuluran.

Begitulah juga keadaan sel kita sebenarnya. Makanan sel adalah vitamin dan mineral. Vitamin A,B,C,D,E,K ,zat besi, kalsium, magnesium, zinc, colagen, asid amino, asid lemak, semua ni adalah makanan sel. Makanan sel inilah yang kita dok panggil sebagai supplement atau makanan tambahan tu.

Seperti tuannya makan nasi untuk hidup, sel juga memerlukan makanan untuk hidup. Jika kita manusia lepas makan baru bertenaga nak mop lantai, begitu juga sel, perlukan makanan untuk bina tisu dan organ sihat.

Jika kita manusia, kalau tak makan, nak angkat tangan pun lemah, begitu juga sel, kalau tak makan, sel tak boleh bina tisu sihat.

Jika kita manusia tak makan untuk jangkamasa yang lama, kita boleh mati kebuluran, begitu juga sel, jika tak diberi makanan untuk jangkamasa yang lama, sel akan mati.

Jadi tak hairanlah jika anda berhenti mengambil supplement, kulit akan kembali kusam, tulang kembali sakit dan pelbagai penyakit lain muncul. Ini adalah kerana, sel juga macam tuan dia, perlukan makanan secara berterusan untuk menjalankan aktiviti mencantikkan dan menyihatkan tuan dia. Jelas tak puan S?

Dalam semua makanan, sayuran, buahan memang mengandungi vitamins dan minerals, namun adakah ia mencukupi keperluan harian kita? Dan adakah ia berkualiti? Oleh itu, pelbagai syarikat kesihatan tampil dengan pelbagai jenis produk makanan sel (diistilahkan sebagai makanan tambahan,supplement) agar individu yang berkesedaran tinggi dalam penjagaan kesihatan boleh memilih makanan sel yang mereka ingini dengan mudah.

Akhir kata saya ingin tegaskan bahawa SUPPLEMENT adalah MAKANAN bukan UBATAN.


elakkan pengambilan ubat
ubat-ubatan


suppliment terbaik di dunia
suppliment



No comments:

Post a Comment