21 October 2014

Bagaimana memilih Multivitamin yang baik?




Menurut Dr Bruce Miller,multivitamin yang bagus atau baik seharusnya mengandungi 12 vitamin dan 7 mineral lain yang tersenarai dalam US RDA. Selain tu,multivitamin yang bagus perlu mengadungi sekurang-kurangnya 100% bekalan harian yang diperuntukan oleh US RDA bagi standard multivitamin.

vitamin A, Vitamin D, Vitamin E, Vitamin C, Asid Folik, Vita B1, Vita B3, Vita B6, Vita     B-12, Biotin, Vita B5, Kalsium, Fosforus, Iodin, Zat Besi, Magnesium, Copper, Zink

2.Amaun nutrien hendaklah seimbang dan peratusan DV (Daily Value) yang ditunjuk mestilah berdasarkan USRDA. Boleh semak perkara berikut:
  • Nisbah mineral Zink dan Kuprum mestilah 1:1. Jika peratusan DV bagi Zinc 100%, maka peratusan DV bagi Kuprum juga hendaklah sama 100%.
  • Amaun Vitamin A tidak boleh melebihi 2kali ganda daripada yang disarankan oleh USRDA iaitu 5000 IU jika bersumberkan daripada minyak ikan/haiwan. Kenapa? Kita kan disarankan utk wasatiah dan tidak berlebih2. Hehe. Well, sbbnya ialah Vitamin A dari sumber haiwan lbh cenderung utk memberi kesan toksik jika diambil berlebihan.
  • Nisbah mineral Kalsium, Magnesium dan Fosforus mestilah hampir sama, 1:1:1. Peratusan mungkin akan kurang daripada 100% kerana kos menyebatikan ketiga2 mineral ini mahal tetapi pastikan nisbahnya seimbang.
  • Vitamin yang mahal iaitu Biotin dan Folate hendaklah dibekalkan dalam peratusan yang tidak terlalu besar jurangnya dgn vitamin dan mineral lain. Ada multivitamin yg bekalkan sehingga 600% bagi B1 tetapi cuma 3% bagi Asid Folik, kan besar jurangnya tu! Ada gak yg langsung tak bekalkan Biotin sbb nak jimat kos. Tak aci!
  • Semua Vitamin B (kecuali B7 dan B9 - biasanya digelar sebagai Biotin dan Folate/Asid Folik) hendaklah dalam nisbah yang hampir sama, 1:1. Contohnya jika peratusan DV bagi B1 ialah 120%, maka peratusan DV bagi B2, B3, B5, B6 dan B12 hendaklah lebih kurang 120% juga. Vitamin B ni larut air so tak perlu risau jika peratusan DV nya tinggi sbb ia akan terlarut dlm air dan akan disingkirkan


Jadi pesanan dari penaja 

PASTIKAN MULTIVITAMIN SHAKLEE- VITALEA BARU BELI KERANA KESEMUA KANDUNGAN YG BETUL TERDAPAT PADA VITA-LEA. SELAIN ITU VITA-LEA SGT CEPAT TERSERAP DALAM DARAH DAN HARGANYA BERPATUTAN.


  • Diana sentiasa sudi untuk berkongsi segala pengalaman yang anda lalui untuk dikongsikan bersama
  • Diana  sentiasa menyediakan Konsultansi secara percuma untuk anda
  • Diana menyediakan Free delivery terutama bagi mereka yang duduk disekitar Lembah Klang, terutama yang duduk area Sentul, Gombak, Wangsa Maju dan Padang Balang.
Khas untuk mereka di alam maya jangn lupa boleh add diana di FB : Mar diana
Kkas untuk mereka di alam maya jangan lupa boleh email diana di : mardianaabudarin@gmail.com
Kkas untuk mereka yg HP sentiasa ditangan blh whatsapp diana di no : 019-3250676
Khas untuk mereka yang ingin jumpa diana secara face to face  jumpa diana di : Kg Pdg Balang, KL


Diana Pengedar sah Shaklee anda (SID NO 914467)


No comments:

Post a Comment