11 January 2015

kisah sebiji telor......

Siapa pernah baca this story...cerita yang sangat owesome pada diana.

This sory Diana dapat dari group 'Beutiful & Charming'. Fazira yang kongsikan cerita ni. Thank you fazira for the stories.

Pernahkah anda rasakan pada satu ketika banyak pilihan dan peluang buat duit yang muncul di depan mata?

Bermacama-macam peluang anda nampak. Kawan A buat hartanah meletup-letup, kwan B buat duit dengan meniaga emas, kawan C pula kaya raya hasil bisness online.
 
Dan anda pula? Kalau boleh nak tau dan nak buat semua bisness.Bolehlah kaya cepat. Kami ingin kongsikan kisah "fokus pada telur sendiri" hasil perkongisian Tuan Umar Taib ini sebagai pengajaran semua.

Ciki seekor ibu ayam.
Ciki sedang mengeram telurnya yang sebiji
Pandang sebelah. Eh sarang sebelah ada 2 biji telor. Kalau aku eram lagi banyak anak aku. 
Ciki angkat buntut dan pindah ke sarang sebelah.

Eram....Eram...

pandang sebelah. Eh sarang sebelah ada 4 biji telor. Kalau aku eram lagi banyak anak aku.
Ciki angkat buntut dan pindah ke sarang sebelah. 

Eram...Eram...
pandang sebelah. Eh sarang sebelah ada 6 biji telor. Kalau aku eram lagi banyak anak aku.
Ciki angkat buntut dan pindah ke sarang sebelah. 

Eram...Eram....

Tiba-tiba Pak Akob datang. masuk reban dan amil telor. Untuk dibuat telor dadar, telor mata kerrbau.Telor separuh masak dan char kueh teow telor dibasuh.

Aduh. Ciki menyesal. Kalau aku duduk diam-diamkat telor dulu, mesti sempatmenetas. Walaupun sebiji.

Pengajarannya, fokus dan buat satu persatu.

Dulu Diana pernah buat insurans. Tapi Diana tak boleh nak fokus semua mende. Nak-nak nya diana masih bekerja di kala ini. Jadi setelah berfikir panjang...Diana tinggalkan bidang insuran dan FOKUS untuk  bershaklee. Nak-nak En husband lebih menggalakkan Diana fokus bisness ini. Jadi dengan rela hati Diana melepaskan Keje sebagai agen insuran. Tak menyesal? Tidak sama sekali. Sekarang Diana bahagia dan berasa sangat bertuah memilih Shaklee as my new bisness. Apa jua bidang yang ingin kita lakukan...we need to FOKUS. 

Sekian, cerita diujung minggu.


2 comments: