21 February 2015

Kacang Soya Sumber protin Semulajadi

Pejam celik pejam celik dah 3 tahun Diana minum ESP (Energizing Soy Protin). Sejenis minuman yang berasaskan kacang soya sebagai bahan utamanya. Walaupun dicelah-celah kelazatan ESP tersebut terselit ISU kontrovasi pasal kacamg Soya.

Apakah Perbezaan protin soya jenama Shaklee dengan jenama lain?
  • MENABJUBKAN  kacang soya tersebut mengandungi 'non-gmo' (Non -Genecally Modified Organism) yang mana ia diproses pada kadar suhu yang rendah.
  • MENABJUBKAN kacang soya tersebut melalui kaedah pemprosesan yang selamat iaitu ia dicuci dengan air bertujuan untuk mengekalkan isoflavones genistein dan daidzein. Berbeza dengan sesetengah protien soya yang diproses dengan menggunakan allkohol. Cara pemprosesan ini bukan sahaja boleh menghilangkan isoflavon yang bermanfaat, malah membentuk kontaminasi bersilang dengan bahan-bahan kimia yang digunakan dalam pemprosesan.
  • MENABJUBKAN shaklee menggunakan proses pensijilan tersendiri yang dikenali Identity Preserved Program (IPP). Ia memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan peruabhangenetik, daripada benih sehingga kepada pengeluarannya.
  • MENABJUBKAN Genestein yang terkandung dalam kacang soya terbukti keupayaanya mengekang pertumbuhan dan perebakan sel kanser, Ia memusnahkan radikal bebas di dalam sel badan sebelum ia menukar sel DNA kepada sel kanser. 
  • MENABJUBKAN soya protein nya membekalkan 5 sumber vitamindan 4 sumber mineral, rendah lemak, tiada kolestrol,tiada asid uric.
Kalau korang nak tahu lebih lanjut, cuba cari pak google yer. Untuk maklumat tambahan, Shaklee merupakan Syarikat pertama yang mencipta makanan tambahan protin berasaskan kacang soya.Hakikatnya pengasingan protin yang pertama ini dicipta oleh Dr. Shaklee pada awal 70-an. Di mana, kini banyak uijian klinikal telah membuktikan bahawa Dr Shaklee telah lama mengetahui protin soya ada;lah faktor utama dalam penjagaan kesihatan yang unggul.


Sekian, sharing untuk kali ini.

Petikan dari kata-kata Dr Zubaidi

SOYA MENCEGAH KANSER PAYUDARA

"Pengambilan soya dalam menu seharian boleh mengurangkan risiko kanser payudara.
Ini terbukti apabila satu kajian secara klinikal yang telah dilakukan oleh Yayasan Penyelidikan Kesihatan Awam Tokyo, di bawah Kumpulan Penyelidikan Bakteria Asid Laktik dan Kanser Payu Dara yang dilakukan oleh profesor di Jabatan Pembedahan, Universiti Kyoto, Jepun, Dr. Masakazu Toi bersama seorang profesor dari Jabatan Biostatistik di Universiti Tokyo, Dr. Yasuo Ohashi.
Para saintis mendapati pengambilan soya dan susu kultur minuman yang mengandungi bakteria Strain Shirota, Yakult secara berterusan mampu mengurangkan risiko yang boleh membawa kepada kanser payu dara.
Bakteria dalam minuman itu dapat dapat mengawal pertumbuhan bakteria perosak di dalam usus,dan telah membantu penghadaman isoflavon yang ada dala, soya yang berkaitan rapat dengan pengurangan kanser payu dara.
Walau bagaimana pun amalan ini hanyalah mencegah bagi wanita yang berisiko terutama jika ibu atau ibu saudara mereka pernah mengalami kanser payudara. Ia bukanlah kaedah rawatan untuk kanser payudara."


Belanja sekeping paras rupa serbuk kacang soya pilihan Diana juga para wanita di abad ini







Terima kasih dengan setiap kunjugan anda di blog ini.

6 comments:

  1. tapi ada juga yg ckp soya ni mndtgkan kanser. tp sbnarnya soya ni sgt berkhasiat. saya suka tauhu dan tempe :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diana pun suka..nak2 kalau dapat tempe sambal kering tu! Sedapnya!

      Delete
  2. Ada satu metos kononnya wanita mengandung jika selalu makan soya akan mendapat anak berkulit cerah. Saya tak pasti wanita Afrika yg minum soya akan mendapat anak berkulit cerah... Apa yg pasti saya suka soya, kadang2 beli dan proses sendiri airnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah...tentulah tidak.Itu hanya satu mitos. Apa-apa pun kembali kepada 'gen' jugakkan.

      Sedap tu! Tapi Diana tak belum pernah cuba lagi proses sendiri. Nanti diana g korek info dengan pak google...

      Delete