05 February 2015

keperluan kalsium dalam diet harian seorang wanita

HASIL penemuan penyelidikan bersama Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Otago, New Zealand menunjukkan kebanyakan wanita di Malaysia mendapat kurang daripada 50 peratus jumlah kalsium yang disarankan untuk kesihatan tulang.

Pengambilan kalsium yang rendah merupakan antara faktor risiko utama yang menyumbang kepada berlakunya penyakit osteoporosis yang bermaksud ‘tulang poros’.

wanita, disaran mendapatkan keperluan kalsium harian secukupnya (antara 800 hingga 1,000 miligram) di samping nutrien penting lain seperti protein, zink, magnesium dan vitamin D yang diperlukan untuk mengekalkan tulang yang kuat dan sihat.

Segelas susu berkalsium tinggi mengandungi 500 miligram (mg) kalsium dan  dua gelas susu tersebut cukup untuk membekalkan jumlah kalsium yang disarankan setiap hari.

Macam Diana sendiri memang mengamalkan ostematrix jenama Shaklee. Punca-punca dari mengalami sakit belakang akibat dari postur badan yang dah berubah. Bukan sebab jatuh atau kemalangan. Tapi sebab yang secara tak langsung. Mula sakit belakang ni sakit yang biasa. Tapi lama-kelamaan semakin teruk. Bila berdiri lama akan mula rasa sakit, tak selesa, rasa ngilu. 

Sejak dari tu, Diana amalkan suppliment. Alhamdulilah almost 3 tahun Diana dah amalkan ostematrix. Feedback yang sangat positif.

Cadangan pengambilan sehari sebanyak 4 biji bagi setiap individu. Sebiji bersamaan dengan 30 mg


Anda seorang wanita? Anda patut tahu
Manfaat kalsium ketika berpantang


sumber maklumat : utusan online, Dr. Zubadi

No comments:

Post a Comment