07 February 2015

7 sebab kalsium penting untuk ibu hamil

Bila cakap bab bersalin normal ni secara automatik teringat kisah 3 tahun lepas. Lahirnya anak ke-2 secara normal. Memandangakan anak sulung dilahirkan secara ceserean. 

Bersalin secara normal of courselah tak lari dari bercerita pasal 'komplikasi semasa meneran'. Diana sendiri mengambil masa sampai setengah jam kut proses meneran ni. Mujur tak da perkara yang gerun berlaku. Memang seriau bila teringatkan proses tersebut.

Jadi bagi ibu-ibu khususnya yang sedang mengandung sekarang, ada baiknya mulakan pengambilan kalsium dalam diet harian anda. Diana dulu minum susu sahaja. Masa tu tak kenal shaklee lagi. Rugi pulak rasanya.

Korang nak tahu? Pegmabilan kalsium adalah zat yang AMAT PENTING bagi ibu-ibu hamil. Kekurangan pengambilan kalsium atau kealpaan dalam memberi tumpuan terhadap zat kalsium sebenarnya boleh menyebabkan komplikasi semasa meneran saat-saat melahirkan anak. lebih buruk kesannya berterusan sehinnga usia tua.

Menurut pakar Obstetrics dan Ginekologi Pusat Perubatan Sime Darby, Dr Delilah Ahmad. "saya terkejut apabila ada doktor tidak memperaktikkan pemberian kalsium kepada ibu-ibu mengandung ketika membuat pemeriksaan bulanan." Ini kerana kalsium dilihat sebagai satu zat yang amat penting disamping zat besi, folik, potosim dan lain-lain.

Sebanyak 75% ibu-ibu hamil tidak mengambil keperluan kalsium yang mencukupi dan ketidaksedaran ini akan memberi kesan kepada mereka khusunya pada semester ketiga mereka mangandung dan saat-saat melahirkan anak.

Ibu hamil memerlukan 1200 mg- 1300 mg kalsium sehari iaitu tambahan 300-500 mg zat yang diperlukan orang dewasa.


7 sebab kalsium penting untuk ibu hamil
  1. Kalsium untuk kekuatan tulang khususnya bagi ibu-ibu yang memerlukan zat tersebut bagi kekuatan menanggung berat bayi secara fizikal
  2. Pembekuan darah, mentabilkan transmisi impuls saraf dan untuk merehatkan otot sewaktu berlakunya KONTRAKSI
  3. Kalsium yang tidak mencukupi meningkatkan risiko praeklampsia iaitu gejala tekanan darah tinggi
  4. Secara amnya, kalsium yang sedia ada akan diserap oleh bayi semasa dia membesar terutamanya dalam proses pembetukan tulang. Ibu hamil akan kekurangan kalsium pada jumlah yang besar khususnya di akhir tempoh kehamilan
  5. Kegagalan menggantikan kalsium yang diserap oleh bayi boleh menyebabkan ibu-ibu kehilangan gigi pada usia yang lebih muda
  6. Kukurangan kalsium boleh menyebabkan osteoporasis
  7. Kalsium untuk mengiringi proses merehatkan otot rahim yang mengecut semua  mahupun sewaktu kedatangan haid
  8. Kalsium membantu mengatasi masalah kekejangan sewaktu proses bersalin.
  9. Kalsium membantu mengurangkan masalah 'simpul biawak' khususnya semasa mengandung

sumber informasi : kosmo! pesona
Untuk keterangan lanjut boleh hubungi Diana di talian 019-3250676/sms/whatsapp/telegram/fb mar diana/

3 comments:

  1. Kalsium memang sangat penting dalam badan kita.

    ReplyDelete
  2. wow.. perkongsian yg sangat menarik. betul tu, saya dah hamil 2 kali, memang tak pernah dapat bekalan kalsium dari hosp. Diaorang pun tak pernah beritahu, kalau kita perlu ambil vitamin tambahan atau tak.

    punca keguguran

    ReplyDelete