23 March 2015

Penyukat suhu badan

Sabtu lepas Haikal demam. Bila anak-anak demam mamalah orang pertama yang akan risau. Nasib ada mende alah ini. Penting yer 'penyukat suhu' badan ni. Terutama for those yang dah beranak pinak. Macam Diana. 

Termometer model 2009...sekarang dah ada jenis digital. Rasanya lebih mudahh untuk digunakan. Compare patern yang macam ni, kene sembunyi 'bawah ketiak'

Sekali sukat, amik 38.7 terus. Memang panas. Biasanya Diana pantau dulu kat umah. Sebelum bawak ke klinik.

Petang tu,bangunkan Haikal mandikan dengan Basic H. kemudian kasi haikal 2 biji chewable vitamin C. Dalam masa yang sama sentiasa lapkan Haikal dengan tuala basah. Siap lap dengan air batu. Ganas tak ganas mama nya. 

4 jam sekali sukat suhu badan dia. Masih dtahap berjaga-jaga. Tak cecah 39 lagi. Dalam hati kalau dah sampai 40 haruslah serah diri dengan doktor. Sepanjang malam..Haikal merengek-rengek. Biasalah budak-budak kalau demam. Meracau-racau lagi.  Dengan mama pun meracau jugak. Tak cukup tido.Hihihii

Keesokan nya sukat suhu haikal lagi. Dah kembali normal 37.8. Cuma tingal saki baki demam sahaja. Ada kemungkinan Haikal demam sebab cuaca sekarng yang tidak menentu agaknya. Yelah tak da selsema, tak de batuk, tiba-tiba suhu badan naik. 

Yang penting ari ni dah fully recover. Barulah mama senang hati..........................



Moral of the story
Kalau kat umah ada basic H, mandikan si kecil anda dengan basic H. Kalau dapat lap-lapkan juga dengan tuala basah. Pun dengan sebatian Basic H. Pastu make sure kasi Vitamin c. untuk mengukuhkan sistem imun badan si kecil. Akan tetapi...Ibu-ibu harus sentiasa PANTAU keadaan si kecil anda. Kalau suhu dah mencapai 39 harus mengambil langkah bijak ke klinik@ hospital berdekatan anda.












Terima kasih dengan setiap kunjungan anda di blog ini.



4 comments:

  1. Assalamualaikum...
    Kunjungan balas dari blog MISS MIRROR..
    Thanks singgah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq miss mirror..nanti diana jenguk ke sana lg yer

      Delete
  2. alhamdulilah haikal bertambah sihat...yan juga baru baik demam...cuaca semakin hari semakin pelik kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul lah Yan...cuaca skrg makin pelik. Budak2 tak tahan....

      Delete